Garantie
Garantie
Als je een fiets koopt krijg je van ons tot wel 4 jaar garantie op de belangrijkste onderdelen. Het is belangrijk dat je, als je aanspraak wilt maken op deze garantie, contact met ons opneemt.
Je ontvangt op al jouw aankopen de wettelijke garantie en de fabrieksgarantie. De wettelijke garantie wil zeggen dat een product moet voldoen aan wat je als consument redelijkerwijs van het product mag verwachten.
Hoe behoud ik mijn fabrieksgarantie?
Om de fabrieksgarantie te behouden is het belangrijk dat je de eerste servicebeurt op tijd laat uitvoeren. Lees meer
Wettelijke en fabrieksgarantie
Gebreken aan het product die aantoonbaar op een materiaal- en/of productiefout terug te voeren zijn, (en dus niet veroorzaakt zijn door normale gebruiksslijtage), worden door verkoper met inachtneming van onderstaande voorwaarden (punt 1 en 2) kosteloos hersteld. Dit indien de gebreken zo snel mogelijk na constatering ervan bij verkoper worden gemeld.
1. De aanspraak op garantie geldt niet voor schade, uitval en/of verlies als gevolg van:
- het niet in acht nemen van de veiligheidsvoorschriften of gebruiksaanwijzingen;
- normaal gebruik en ouderdom;
- het door de koper niet (voldoende) zorgdragen voor tijdig, juist en regelmatig onderhoud conform de onderhoudsvoorschriften bij een erkende specialist;
- scherpe voorwerpen, huisdieren en overige zaken die niets te maken hebben met normaal gebruik door personen
- hermontage, onachtzaamheid, onjuist onderhoud, ongeval, misbruik of gebruik voor wedstrijden of commerciële doeleinden;
- vervoer door de klant;
- die niet samenhangt met materiaal en vakmanschap, zoals het niet opvolgen van de voorschriften door gebruikers;
- wijzigingen aan het uiterlijk of het oppervlak van het product die de werking niet beïnvloeden;
- reparaties of ingrepen uitgevoerd door personen die daartoe niet - schriftelijk - door verkoper gemachtigd zijn;
- onjuiste installatie, afstelling of reparaties;
- klimatologische invloeden, zoals verwering van lak, corrosie en/of roestvorming.
2. Een en ander dient schriftelijk te geschieden, direct na vaststelling van het gebrek tegen overlegging van een kopie van jouw koopovereenkomst, betalings- en garantiebewijs.
Indien een beroep op service wordt gedaan die niet valt onder de garantievoorwaarden, zullen de kosten hiervan aan de koper in rekening worden gebracht door de verkoper. Dit ter beoordeling van verkoper. Om te voorkomen dat je verrast wordt door onvoorziene kosten zoals hierboven omschreven, adviseren wij je de bij jouw product geleverde documenten te raadplegen op een mogelijke verklaring en/of oplossing van jouw klacht.
Koper heeft de plicht schade aan het product te beperken. Uitgebreidere of andere aanspraken zijn uitgesloten. Na redelijke toetsing (door verkoper) voorafgaande een servicegeval, kunnen kosten (buiten de bovengenoemde garantietermijnen) in rekening worden gebracht voor koper.
Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, garandeert Ostrichoo voor de geleverde nieuwe zaken van eigen fabricaat: 4 jaar voor het frame, 1 jaar voor de voorvork (met vering), 1 jaar voor het aandrijfsysteem, 4 jaar voor de accu, 1 jaar voor de stuurbedieningsunit, 1 jaar voor alle overige onderdelen, uitgezonderd alle aan slijtage onderhevige onderdelen. Voornoemde termijnen gaan in op de dag van de levering, tenzij uit de aard van het geleverde anders voortvloeit of partijen anders zijn overeengekomen.
Wettelijke garantie fietsaccu
Heb je een accu los aangeschaft (dus niet bij een fiets)? Dan heb je 4 jaar garantie op de accu. Indien de accu niet meer naar behoren functioneert of kapot is, dan vraag je een reparatieverzoek aan en breng je de accu naar ons kantoor. Hier zullen we de accu voor je testen. Als de accu kapot blijkt te zijn, bestellen we een nieuwe accu voor u op onze rekening.
Een garantiegeval melden
Als je vermoedt dat je met een garantiegeval te maken hebt, neem dan altijd eerst contact op met onze klantenservice ([email protected]). Wij helpen je graag verder.
Als je ons mailt of belt over een mogelijk garantiegeval, stuur dan het volgende mee, zodat wij je zo snel mogelijk kunnen helpen:
- Je bestelnummer (staat op de factuur)
- Een duidelijke omschrijving van het garantiegeval
- Een foto van het defecte onderdeel (indien van toepassing)
- Of jouw fiets al een eerste servicebeurt heeft gehad
Op deze manier kunnen wij beoordelen of er sprake is van een garantiegeval. Als wij aan de hand van de foto’s of omschrijving niet kunnen beoordelen of het om een garantiegeval gaat, dan zoeken wij naar een andere oplossing om dit in te kunnen schatten. Dit doen wij natuurlijk in overleg met jou.
Let op! Als wij aangeven dat het (waarschijnlijk) niet om een garantiegeval gaat, maar je wilt toch, buiten de garantie om, dat je fiets door een van onze mobiele monteurs wordt gemaakt, hou er dan rekening mee dat de kosten voor de reparatie voor jouw eigen rekening zijn. Wil je dat onze monteurs bij jou aan huis alsnog checken of het een garantiegeval is, hou er dan rekening mee dat er extra onderzoeks- en transportkosten gerekend kunnen worden wanneer blijkt dat het toch niet om een garantiegeval gaat. De onderzoekskosten bedragen €35,- en de transportkosten €80,- (halen en brengen). De transportkosten worden niet gerekend wanneer je de fiets zelf brengt en haalt.
Duur van de reparatie
Wij proberen je fiets binnen 14 dagen te repareren mits de onderdelen voorradig zijn. Zijn de onderdelen niet voorradig dan kan het langer duren.
Haal- en brengservice
Wanneer het om een garantiegeval gaat, halen wij gratis je e-bike bij je op en brengen wij deze ook weer bij je thuis als u een servicepakket bij ons heeft aangeschaft. Wanneer u een basis of deluxe service pakket heeft, krijgt u ook een vervangende e-bike gedurende reparatie. Heeft u onze e-bike niet via ons besteld of geen servicepakket, dan rekenen wij een standaardtarief van €80,- (halen en brengen). Als u de fiets zelf komt halen en brengen hoeft u deze kosten uiteraard niet te betalen.
Waar kan ik terecht?
Wanneer je onze hulp nodig hebt bij een kleinere reparatie of onderhoud aan je fiets dan kun je dit bij ons aanvragen via service aanvraag. Wij zullen dan zo snel mogelijk een van onze monteurs sturen met een volledig ingerichte servicebus. We werken onder andere samen met Fietsmaat (Zuid-Holland), Bike Doctors (Amsterdam), en Fix MyBIKE als partners.
Verder kun je ook bij de lokale fietsenmaker terecht voor de meeste reparaties.
Goed om te weten
De bovengenoemde fabrieksgarantie geldt uitsluitend voor de eerste eigenaar. In geval van garantie worden alleen de onderdelen kosteloos vergoed, de reparatiekosten niet.
Mocht er bij het uitvoeren van een service- of onderhoudsbeurt iets aan het licht komen dat onder de garantie valt, neem dan contact met ons op.